fredag, juni 27, 2008

Teachers - can't stand them and it's frowned upon to strangle them

Jag har äntligen fått tillbaka min hemtenta. Alla andra fick den måndag förra veckan, och jag blev väldigt nervös över att det dröjde så länge för min att komma tillbaka. När det dröjer mycket längre än andra så kan det betyda att den inte är godkänd, eftersom de inte vill underkänna någon för enkelt, utan istället tar flera extra kollar. Igår fick jag så ett mail från vår kära lärare där hon bad om ursäkt för att det dröjt så länge. Hon hade tydligen glömt att ladda upp min, trots att den var klar samtidigt som alla andras. Tack för det!

Hur som helst... Det gick bra på hemtentan, vilket kändes SÅÅÅ skönt! VG! Wohoo! I rock! Med tanke på att jag inte hade läst klart några av böckerna jag skrev om (bland annat den som jag fick högsta poäng på! :P) så kändes det extra bra. Däremot var några av hennes kommentarer lite konstiga, då hon klagade på att svaren var för korta. Men när vi fått instruktioner att svaren ska vara 150-250 ord och jag skrivit runt 210-230 på de flesta så kan väl inte det vara för lite? Men men... Hon har gjort liknande grejer tidigare. Hon skrev dessutom samma sak på en kompis tenta, och hon hade till och med skrivit lite mer än 250 ord på vissa svar. Konstig lärare helt enkelt...

Furthermore, den kära läraren har nu gett mig betyg i alla delar på kursen: Inlämningsuppgift/Essay 2,5 p - G
Deltagande i/Förberedelse för lektioner 2,5 p VG
Hemtenta 2,5 p - VG

Det här resultatet fick hon till det sammanlagda betyget G. Jag förstår inte riktigt hur hon tänkte där... Jag har fått VG på en majoritet av momenten, borde jag då inte få ett VG i sammanfattat betyg? Särskilt eftersom det G jag fick var ett väldigt starkt sådant, bara 0,5 p (av 10) från VG.
Jag har mailat läraren för att kolla vad det beror på. Det kan vara så att man måste ha VG på 100% för att få VG, men det brukar inte vara fallet, så det här känns väldigt konstigt.
Anywho... Jag hoppas verkligen att det här löser sig snabbt, så att jag får veta vad det beror på, om inte annat.

Inga kommentarer: