onsdag, februari 06, 2008

IBS-mässa

Idag åkte jag och Malou till IBS-mässan på Sheraton i Sthlm. Jag känner mig egentligen inte så väldigt motiverad att åka utomlands och plugga i ett år, eftersom det är så fruktansvärt dyrt. Det känns inte så lockande att behöva ta ett lån för att åka ut och plugga och där fortsätta ta ännu fler lån, via CSN.
Anywho... Vi gick runt och kikade lite på de skolor och utbildningar som verkade intressanta, och jag började bli mer och mer sugen på att åka ut. Det skulle vara en så bra erfarenhet att ha med sig i bagaget när jag ska gå vidare med journalist-studierna, och så småningom (förhoppningsvis) jobba som journalist. När vi så till slut hade kollat på allt som intresserade oss så gick vi, av en ren impuls egentligen, fram till bordet med information om att jobba som au pair. Ingen av oss var väl så fruktansvärt intresserade av att verkligen åka till USA på det viset, men det skadar ju inte att få information.
Kort och gott, vi fastnade vid det bordet och pratade med de båda informatörerna i runt 40 minuter, och när vi gick ifrån Sheraton hade vi båda anmält oss som au pairer! Vi åker i sommar! Det lät helt enkelt så otroligt bra! Ca 6500 är allt vi behöver betala, så får vi visum i ett år, boende, mat, resa tur och retur till familjen, tre dagars utbildning i New York(!), $500 i studiebidrag från familjen vi jobbar för, ca $180/vecka till fickpengar och full sjukförsäkring. Helt otroligt! Dessutom får vi betald semester i två veckor under året, en ledig helg i månaden och möjlighet att stanna kvar en månad efter att vi jobbat klart, bara för att resa runt. Och vi har en övre gräns på 45 arbetstimmar/vecka, vilket motsvarar 5½ arbetsdag.
Det är helt otroligt! Gaah! I'm so excited!
Biljana, Henriette och Johanna! Nu tar ni och hänger på det här ni också! Fatta vad underbart roligt vi skulle ha det om vi var där samtidigt, ordnade våra ledigheter så att vi kan träffas och åka till New York, Los Angeles eller... var som helst!
WIIIE!! :)

6 kommentarer:

Henriette sa...

I WANNA GOOOOO!!!!

Carin sa...

Henke: then come with us! :) It's gonna be so much fun!

Henriette sa...

När, var, hur? :P

Funkan sa...

Haha... fast jag gillar ju varken barn eller USA, och jag har dessutom redan sommare och resten av året ganska fullbokat med jobb, studier och lägenhetsköp, så jag får nog dessvärre stå över...

Carin sa...

Men varför tycker ingen om barn?! Ni är konstiga människor :P

billie sa...

jag gillar inte heller barn :S
tänk om man får ta hand om superdryga ungar? typ som i supernanny? gaaahh...*ryser*
men annars låter det ju hur bra som helst!! gäller väl o ha tur med ungen/arna