tisdag, april 07, 2009

En neurotikers dagbok(?)

Idag pratade vi om personlighet på psykologin (väldigt intressant), och i slutet av föreläsningen fick vi göra två personlighetstester, för att vi skulle få se lite hur de är uppbyggda och testa ungefär vilken sorts personlighet vi har.

Det första var egentligen bara ett utdrag ur ett större test och handlade om huruvida man är en sensation seeker. Man svarade på 15 frågor och räknade sedan ihop antalet "ja" man svarat. Genomsnittsvärdet för antalet "ja" för en kvinna 20-29 var 3. Min poäng blev 11 (vissa "ja" var visserligen såna som ibland kan vara "nej", beroende på vilket humör man är på, men som i grunden ändå stämmer), vilket gör mig till en solklar sensation seeker. Detta kändes väldigt konstigt, eftersom jag ser mig själv som tråkig och ospontan, men tydligen finns det många olika sätt att vara sensation seeker på (se länken ovan), och jag faller (hör och häpna) inte under kategorin som gillar att utöva extremsporter och liknande (thrill- and adventure-seeking), utan mer under kategorierna disinhibition, experience-seeking, och boredom susceptibility, vilket innefattar personer som ägnar sig åt rökande, drickande, sexuella avvikelser, oskyddat sex, testar droger, och allmänt risktagande vid t.ex. bilkörning. Jag tycker (enligt det här) helt enkelt om att testa nya saker på många olika fronter.

Anywho... Det var alltså det första personlighetstestet. Det andra var ett fullständigt personlighetstest som testar hur socialt öppen man är samt om man är neurotiskt lagd. Man svarade "ja" eller "nej" på ett antal frågor, och räknade sedan ihop hur många "N-poäng"(för Neurotisk) respektive "E-poäng" (för social Extraversion) man fått. Maxpoäng för båda var 24 (har man 24 på den sociala mätningen är man väldigt socialt aktiv, närmast socialt aggressiv, och har man 0 är man oerhört blyg, och motsvarande för N-skalan).
Normala, friska människor har genomsnittligt 12-13 E, och de som har någon personlighetsstörning har ofta runt 6-7 (dvs mer tillbakadragna). Mitt värde där var 13, så jag är tydligen ytterst normal vad gäller social öppenhet.
För "N-poäng" var normalvärdet 7, och de flesta neurotiska sjukdomar låg på ett värde mellan 16-19 (schizofreni hade en av de högsta poängen, med ca 20,3). Jag har alltid vetat att jag är en worrier, men jag blev förvånad när det visade sig att jag hade ett N-värde på 18! Jag är med andra ord mer neurotisk än många psykiska sjukdomar (däribland olika sorters depressioner).

Så, slutsatsen av detta är alltså att jag tycker om förändring och vill ta risker, men jag är nervös och oroar mig fruktansvärt mycket för i princip allt jag gör...

Stabilt som fan!

3 kommentarer:

billie sa...

hahaha, det låter ju precis som du :D u little neurotic :P

Anonym sa...

inch http://wiki.openqa.org/display/~zithromaxforsale zithromax for sale also zithromax for sale
step [url=http://wiki.openqa.org/display/~zithromaxforsale]zithromax for sale
[/url] less

again http://wiki.openqa.org/display/~zithromaxprice zithromax price study zithromax price
talk [url=http://wiki.openqa.org/display/~zithromaxprice]zithromax price
[/url] science

Anonym sa...

Very well.