måndag, september 08, 2008

Too Cool for (ESL-)School :P

Forra veckan gjorde jag misstaget att registrera mig pa en kurs i Amerikansk kultur pa SCCC's ESL-department (dvs Engelska som andrasprak). Den enda anledningen till detta var egentligen att jag fatt tips fran Anika att det var ett bra satt att traffa andra au pairer pa, vilket lat som en bra ide.
Nar jag var dar forra veckan for mitt spraktest borjade jag dock inse att jag hade gjort ett misstag. Det forsta som hande var att lararen trodde att jag kommit fel, hon trodde inte att jag horde hemma i ESL... Nar jag gjort testet sa hon att aven den hogsta nivan pa klassen skulle vara alldeles for latt for mig och att jag formodligen skulle bli valdigt uttrakad, sa hon rekommenderade att jag sokte mig nagon annanstans. Dum som jag ar lyssnade jag inte pa hennes rad och tyckte att jag borde ge kursen en chans, eftersom jag hort att den var sa bra rent socialt.

Nar jag sa borjade titta pa schemat och kursplanen mer, och verkligen tankte efter insag jag att det verkade sa fruktansvart trakigt! Mycket av det vi skulle studera var sant som jag redan last i mina kurser pa MDH, sa det skulle inte bli speciellt mycket nytt dar, och sjalva upplagget pa kursen kandes som nagot vi gjorde pa Hogstadiet... Inte direkt stimulerande studier, med andra ord.
Jag kan forsta att manga au pairer vill ha latta kurser som inte kraver mycket pluggande, men jag vill faktiskt lara mig nagot under mitt ar har. En stor anledning till att jag valde att gora det har var just for att jag faktiskt skulle fa studera ocksa, och da vill jag inte lasa nagon blaha kurs som till och med lararna varnar mig for.
Sa idag satte jag mig och ringde till SCCC for att kolla om det fortfarande gick att byta kurser, och som tur var sa gar det fortfarande! Jag behover dock gora ett Placement Test, vilket jag ska gora pa Onsdag formiddag, sa jag maste frascha upp mina mattekunskaper pa rekordtid.
Sa som det ser ut kommer jag borja plugga pa onsdag kvall! Det blir antingen Psychology of Cross Cultural Interaction eller Child Psychology. Bada later intressanta, och bada gar pa onsdagkvallar, vilket ar den klart basta dagen for mig att studera, eftersom det ar Dawn's lediga dag, och hon definitivt kommer vara hemma sa att jag har tid att aka ivag till skolan i tid.

Eftersom jag nu inte kommer vara i skolan pa mandagkvallar (ESL-kursen var mandag och onsdag) har jag istallet mojlighet att vara med i en kor! De borjar ova ikvall kl7, sa jag sak dra mig dit da. Forhoppningsvis kommer det bli en ny mojlighet for att traffa manniskor, istallet for ESL-kursen.
Jag vet att en "vanlig" kurs har sina nackdelar, vad galler pris (ESL var gratis...) och rent socialt, eftersom det formodligen kommer vara mestadels "infodingar" (jag alskar det ordet :P) i den klassen, och inte lika manga andra som letar efter nya vanner. Men for mig kanns det vart det, for jag vill faktiskt fa lite utmaning och intellektuell stimulans undermin vistelse har. Jag har ett slitsamt jobb, och jag vill kunna kanna att jag far ut nagot av mina studier.

Sa ligger det till!
Nu ska jag se till att fa i Ansley lite frukost och sedan aka ivag med deras Windstar till verkstan.
Vi hores!

Inga kommentarer: