fredag, september 28, 2007

Dålig stil!

Malou ringde mig tidigare idag. Budskapet var "följ med mig på en manifestation för munkarnas kamp för demokrati i Burma". Jag tyckte att det var en bra idé, så jag drog med mig Sarastina och vi tog oss ner till Röda Torget till klockan 17 idag. Vi hade föreställt oss en ganska stor samling folk där, men icke. Där stod typ 7 personer (inklusive reportrar från VLT och SVT). En sån besvikelse! Varför bryr sig inte folk? Många känner väl "nej, men jag är inte insatt..." OCH?! Ni vet att det som militärjuntan där gör är dåligt, eller hur? De fängslar, dödar och sätter folkvalda i husarrest! Det krävs inte mycket engagemang för att förstå att det är dåligt. Jag är inte heller särskilt insatt, men innan vi åkte iväg gick jag in på SVTs hemsida och läste lite om vad som hänt de senaste dagarna och även lite bakgrund. Det tog fem minuter. FEM MINUTER tog det att bli en liten aning insatt i det som händer i Burma. Man kan ju inte komma och skylla på att man inte har tid att läsa om något så viktigt i ynka fem minuter. Det är ju bara löjligt. Alla har fem minuter till övers då och då.
Själva manifestationen tog inte längre tid än kanske 30 minuter allt som allt (då räknar jag också in restiden dit och hem). Det var liksom bara att komma dit och visa att man bryr sig. Bara dyk upp, för helvete!
Jag är besviken på alla Västeråsare som inte verkar bry sig.
Jag såg inte ens särskilt många röda tröjor/klänningar/byxor/skjortor. Nästen ingenting. DET kan man väl åtminstone göra? Ta på sig ett rött klädesplagg är väl inte så mycket begärt? T o m jag har en röd tröja i garderoben (jag använde visserligen inte den på manifestationen, utan lånade en röd klänning av Malou istället).
Snälla människor! Engagera er lite i händelserna i världen!

5 kommentarer:

Funkan sa...

Jag hade dykt upp om jag vetat om det... vart har det stått om detta?

Carin sa...

Det stod om det på VLTs hemsida

Funkan sa...

jag missade det... ni skulle sagt till! Jag känner ju t o m några burmeser...

Carin sa...

Jag läste på en sida att det ska vara manifestationer runt om i världen nästa vecka igen. Den 4e eller 6e oktober (får kolla upp igen vilket datum det var) Vi borde dra ihop ett gäng och ställa oss någonstans i stan.

Funkan sa...

Det tycker jag