fredag, november 21, 2008

Kyla is a bitch, baby

For nagra dagar sedan fick alla au pairer i vart cluster ett valdigt utforligt informationsmail fran var kara AD, Debbie. Det handlade om hur man ska kla sig och bete sig under vintermanaderna har i Wisconsin.
Som svensk, som ar van vid kyla langt under nollstrecket, kandes mycket av informationen valdigt overflodig. (Som nagon med ett nagorlunda normalt intellekt kandes det dessutom ganska onodigt att paminnas om att inte lata motorn ga pa bilen nar den star i ett stangt garage.) Pa hur allt var formulerat i mailet lat det ungefar som att -1C ar oerhort dodligt, och att man maste vara ett geni for att kunna overlista denna onda kyla.
Jag ar fullt medveten om att det finns manga au pairer som inte ar vana vid nordisk kyla (manga tjejer fran Brasilien har, och de har aldrig sett sno ens), men ursakta mig... Hur svart ar det egentligen att forsta att nar det ar kallt sa tar man pa sig extra mycket klader. Jacka, langkalsonger, vantar, mossa, halsduk, extra strumpor, samt ett par varma vinterskor. It's not rocket science, people!
Jag har bott i Sverige i 21 ar, varit ute i -35C langa stunder (hunden behover en promenad oavsett vader), och jag har minsann aldrig fatt nagra frostbites, och jag kanner ingen som har fatt det heller.

A andra sidan insag jag att jag nog varit valdigt nara att fa frostbites VALDIGT manga ganger (huden domnar, sticker och kanns varm och allt sant, ni vet), men ar man en svensk viking sa ar man! Man hardar ut!

4 kommentarer:

billie sa...

jeeeeej, kul att du bloggar igen..jag stödjer malous agressivitet! :D KRAM!

Carin sa...

Billie: Well, you try blogging without any internet :P It's not as easy as you might think ;)

Anonym sa...

Jag som läste det att Kyla ("Kejla") är en bitch... haha...

Carin sa...

Johanna:
Ja, jag vet. Jag insag det nar jag postat rubriken, sa den fick glatt sta kvar :P