tisdag, november 04, 2008

This is it!

Sjalvklart har jag forstatt sedan lange att det ar en stor grej att det for forsta gangen finns en svart presidentkandidat med i valet. Men idag, nar jag sag intervjuer med aldre svarta par som star i ko utanfor vallokalerna slogs jag pa riktigt av vilken otroligt historisk handelse det har ar.
De har maniskorna berattar om hur de nar de var unga inte kunde ga pa en buss hur de ville, kunde inte handla eller ens ga var de ville i staderna, och de kunde inte ens vara ute i vissa stater utan att vara radda for att de skulle bli slagna eller till och med dodade bara pa grund av sin hudfarg. De fick inte ens rosta! Och idag kan de ga till vallokalerna och inte bara rosta, utan rosta pa en svart man for president.
Det var oerhort kanslosamt att se dem beratta om detta, och oavsett hur det har valet slutar sa ar det en historisk dag, och jag kan inte forestalla mig vad den betyder for de som var med for 50 ar sedan da detta bara var en otroligt avlagsen fantasi.

Martin Luther King's drom har kommit nagot narmare sitt mal.

Inga kommentarer: