tisdag, oktober 27, 2009

Read it or DIE!

Okej, alla ni som ännu inte har hittat till den fantastiske Wayne Nilssons blogg: Jag beordrar er att genast gå in och läsa några av hans inlägg. Förslagsvis åtminstone något av alla som han tillägnat "Veckans djur". Det senaste handlade om bävern. Ett fantastiskt inlägg om ett fantastiskt djur :P

För övrigt passerade jag tydligen nyligen 400 inlägg. Kanske borde jag fira... Ääääääh!

Idag gjorde jag min slutuppgift i redigering (inte den absolut sista, eftersom Dagspressredigering håller på till efter jul, men den sista i den ordinarie kursen, Mediespråk och redigering).
Jag känner mig väldigt nöjd. Jag var klar i rätt god tid och jag hade inte gjort någon stor miss. Borde gjort ett speciellt textstycke till en faktaruta istället och skulle valt ett annat typsnitt på ett annat stycke för att göra det mer lättläst.
Majoriteten av alla i klassen missade att ta bort en massa onödiga blankrader i texterna, så de blev onödigt långa och upphackade, och väldigt många använde både blankrad och indrag vid nytt stycke. BIIIIIIG no no!
Men på det stora hela tycker jag att vi alla är rätt duktiga på det här med redigering. Utom Erik L. För han är överjävligt duktig.

Resten av veckan ska spenderas åt att lyckas klura ut vad jag vill skriva ett reportage om, spendera en dag på platsen jag vill skriva om och sedan få ner något vettigt om stället på ungefär 5000 tecken. Det känns ganska hopplöst om jag ska vara ärlig, och inte blir det bättre av att mitt betyg i den här kursen hänger väldigt mycket på just den här uppgiften.
Jag ska också försöka hinna med att få ur mig ett vettigt uppslag till Dagspressredigeringen, som jag ska redovisa på onsdag. Det känns inte riktigt lika viktigt, eftersom Pelle ändå inte kommer gå igenom skiten eller sätta något betyg. Det känns betydligt mycket viktigare att jag får till något sorts halvvettigt reportage.
Så om någon har ett tips om vad man kan skriva om så tar jag tacksamt emot alla förslag!

5 kommentarer:

Ellinore sa...

Det där med blankrad och indrag vet ju till och med jag! Samma regel gäller vid vetenskapliga rapporter. Nu kännde jag mig otroligt duktig!

Carin sa...

Eller hur?! Så svårt är det ju inte att komma ihåg. Men jag tror att det handlar om att de inte kollade igenom texten ordentligt och därmed inte insåg att de hade missat de där grejerna... Men det hör liksom till att läsa igenom och rätta till texterna när man redigerar. Om inte annat så måste man ju veta vad man sätter en rubrik på, så att man sätter en som faktiskt har med artikeln att göra.

billie sa...

jag älskar bloggförslaget! it was funny!! :)

Ellinore sa...

Jag håller med ovanstående. Jag skrattar högt i min ensamhet när jag läser! Man tackar för tipset!

Henriette sa...

Bloggen läggs till bland mina favoriter, tack för tipset! :)