måndag, oktober 12, 2009

Förra veckan i långhet

Jag borde ha bloggat lite förra veckan, men det var så mycket som kom i vägen.
På måndagen började två nya kurser, Mediespråk och redigering, som är den ordinarie, obligatoriska kursen för oktober månad, samt Dagspressredigering, som jag (och de flesta andra i klassen) läser utöver våra ordinarie poäng den här terminen. Anledningen till att så många läser den är helt enkelt att många lärare och äldre elever tipsat om och rekommenderat den kursen. Att kunna redigering förutom reportrandet ska tydligen göra det mycket enklare att få tag på ett jobb till sommaren, och det tackar man ju inte nej till.
Vi blev tilldelade två arbetsuppgifter på måndagen, ett miniporträtt av en före detta student som tog examen för sex år sedan. Alla fick varsitt namn och skulle alltså försöka få tag på den personen för en liten intervju. Den andra uppgiften var mindre, men för mig betydligt svårare, eftersom det handlade om ingresser. Ca 50 minuter på oss att skriva 3-4 ingresser (vi skulle såklart kontrollera så att alla grejer vi fick info om var en riktig nyhet och var värd en artikel) samt en kortis för webben. Det gick bajs, eftersom jag är skitdålig på ingresser. Verkligen. Jag tycker att det är fruktansvärt svårt att få till en vettig ingress på 30+/- 8 ord som innehåller något/några V och kanske ett H eller N. Skitsvårt. Men det är väl också därför som vi har några föreläsningar ägnade endast åt det ämnet.

Tisdagen var ganska lugn, med bara en föreläsning i intervjuteknik på förmiddagen och resten av dagen ägnad åt personporträttet. På kvällen var det dags för föreläsning i dagspressredigering, och vi fick våra första två uppgifter därifrån.

Onsdag var det genomgång av ingressuppgiften. De flesta var typ godkända, men inte mer, verkade det som. Så jag var i gott sällskap. Jävla tur att vi inte får betyg på just det delmomentet, med andra ord. Åttingsberg lyckades dessutom utse en ingress på över 50 ord till "väldigt bra", ända tills vi (läs: jag) påpekade för honom att den faktiskt var femton ord längre än den "får". Då slog han både sig själv och författaren på fingrarna och vi (läs: jag) som blivit sura för att någon som "fuskat" med längden fått bra kritik (när vi slitit som djur för att hålla oss inom 22-38 ord) kunde bli på lite bättre humör :P
Jakten på min intervjuperson fortsatte, och till slut fick jag tag på henne och hon visade sig vara väldigt trevlig och pratglad. Sånt underlättar ju alltid, så intervjun flöt på väldigt bra och jag fick all info jag behövde och mycket därtill. På eftermiddagen var det dags för Kåridåren-möte. Eventuella intervjuer med diverse kända och okända människor diskuterades. Vissa sågades, andra hyllades.

Torsdag = dagen då jag började få ont i huvudet. Kände det först på vägen hem efter vår första lektion i Indesign, när jag och Bonnie gick uppför backarna till Nacksta. När jag kom hem dunkade det så ycket i mitt huvud att jag var säker på att jag skulle svimma. Tack och lov finns det värktabletter.
Personporträttet blev färdigskrivet och direkt efter det bar det av ner till Kårhuset för styrelsemöte med Gungner och sedan rep. Det var ett minst sagt intressant rep utan Lina där (stackaren var sjuk), men det gick rätt bra det också.
När repet var slut hade dessvärre min huvudvärk börjat komma tillbaka, så det blev till att cykla hem i ett väldigt lugnt tempo för att det inte skulle bli värre. Massor med vatten och sängen tidigt skulle nog göra susen.

Ack så fel jag hade.
När jag vaknade kl 6.15 på fredag morgon hade jag migrän av värsta sorten. Extrem huvudvärk, yrsel och illamående så fort jag rörde mig ens en millimeter. Efter att ha konstaterat att vatten nog inte rår på just den sortens migrän blev det till att gå tillbaka till sängen, SMSa till Monica och meddela att jag är sjuk för att sedan somna om och inte komma upp ur sängen ordentligt förrän sju timmar senare.
Trots att jag ville spy på all sorts social kontakt under större delen av dagen tvingade jag mig själv att ta tag i de två uppdrag som låg på mina axlar för den dagen: att boka om repetitionslokalen för Gungner (vilket är ett av mina uppdrag som Körtomte) samt att återigen försöka få tag på Moneybrother's presskontakt för att boka in intervjun med Kåridåren. Salbokningarna var inget större problem. Det tog lite tid att gå igenom alla datum, men inget större krångel dök upp. Moneybrother däremot var en enda jävla stor besvikelse. Jag pratade med Christian, hans pressansvarige, som jag kontaktat tidigare i veckan utan svar. Jag fick nu veta att den här turnén kommer de inte ge några som helst intervjuer till några Universitets- eller studenttidningar, och knappt till några andra heller som det lät. De har ett tufft schema med spelningar varje kväll väldigt länge, så det är väl förståeligt att det inte vill sitta i intervjuer hel dagarna, men ändå. Trist att det inte blir något, för det hade varit kul att ha med i Kåridåren. Men men, det finns fler kändisar inplanerade till det kommande numret, så det ska nog ordna sig. Och, för att återge en viss Oscars reaktion när jag berättade om Moneybrothers inställning: "Åh, vad jag blir trött på alla högdragna rockfacister som tycker att de är för fina för studenttidningar..." So true, Oscar. So true...

Fredagkvällen skulle ha spenderats med Charlene och karaoke, men med migrän och överhängande spyattack kändes det inte lockande, så det blev Idol, Lisa och soffan istället.

Lördagen var något bättre, men huvudvärken hotade hela tiden att slå till med full kraft igen. Dessutom började jag få slut på Diclofenac. Därmed blev även det en lugn hemmakväll med min lilla Flisa, trots att Kåren med Sanna och Monica hade stått på schemat.

Söndagen kände jag mig någorlunda mänsklig igen och orkade mig ut på lite längre promenader med Lisa igen. Skönt med frisk luft, men så fort jag ansträngde mig minsta lilla satte huvudet igång att dunka igen.
Jag gjorde ändå något vettigt under dagen, eftersom jag rättade till mitt personporträtt. Jag fick nämligen lite kommentarer från Daniel som jag träffade på under min promenad med Lisa (det är bra att bo granne med hälften av sina klasskamrater ibland), samt respons från min intervjuperson som hade läst igenom mitt första utkast.
För övrigt var det en latdag, återhämtningsdag och allt sånt.
Och nu är alltså veckan igång igen...
Idag har jag suttit med Indesign hela dagen. Nu ser jag bara marginallilnjer, utfallande bilder och anfang så långt ögat når. Man blir snabbt skadad. Med redigering är roligt än så länge. Visst, vi har inte fått göra något riktigt kreativt än, men jag gillar själva principen med det visuella. Det är nog inget jag skulle vilja göra BARA det, men till en viss del absolut.

Nu är det sova som gäller för min del. Jag är enligt schemat ledig imorgon, men jag ska upp coh tvätta kl 8 och kl 13.00 är det dags för annonsförsäljning för Kåridårens nästa nummer, så att det också har en chans att få komma ut. Önska oss lycka till. Det känns som att det kan behövas, för tydligen hade det gått väldigt dåligt med försäljningen idag...

2 kommentarer:

billie sa...

du borde blogga lit om den här veckan oxo :P
DO IT!!

Ellinore sa...

Kan ho utveckla ett och annat? Vad är Gungner till exempel? Ja hajjar nada... ;) Och om ho ändå är i farten, förklara alla andra ord också :P