måndag, maj 21, 2007

Framtidsplaner och drömmar

Nu var det vääääldigt längesen jag skrev sist. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för denna fräckhet, men jag hoppas att ni kan förlåta mig, eftersom det beror på att jag har varit supersjuk och knappt kunnat ta mig ur sängen. Sen har jag varit i Ludvika och hälsat på mamma, lillebror och kompisarna lite också, och då fanns det inte riktigt någon tid till att gå in här och göra min plikt.

Anywho... Jag har funderat väldigt mycket på framtiden på sistone. Jag har haft lite ångest över vad jag ska ta mig till med mitt liv och vart jag ska ta vägen någonstans. Jag har ju ganska länge nu varit inne på att jag ska läsa till journalist i alla fall, och det håller jag fast vid. Men det finns ju också så mycket annat jag vill hinna med innan det blir dags för jobb, hus och familj och allt sånt (som jag ju också vill ha någon gång i framtiden men inte riktigt än). Jag har börjat inse att om jag ska hinna med allt det som jag vill göra i livet så är det lika bra att börja med dem nu på en gång, och något som jag väldigt länge har tänkt att jag vill göra är att åka och volontärarbeta någonstans under en period. Så nu har jag bestämt mig för att jag ska göra det nästa vår. Jag ska ta ett studieuppehåll på ett halvår och åka iväg och göra lite nytta någonstans istället. Jag siktar på att lämna Sverige strax efter nyår och komma hem till sommaren. Jag tror att det kan vara en ganska lagom period för mig att vara borta, och dessutom kan jag bli tvungen att börja betala tillbaka på mitt studielån om jag är borta längre, så jag måste ha det i åtanke också.
Hur som helst, så nu sitter jag och letar efter någon organisation som kan hjälpa mig. Jag är väl inne på Röda Korset, men jag får väl se hur det blir med allt. Ska sätta mig ner och ringa runt lite och kolla var de jobbar och var jag kan tänkas göra någon nytta.

Jag funderade lite på hur jag ska lösa det med alla mina saker, men det tog inte så lång tid att lösa det problemet: min hemska soffa gör jag mig av med, mamma tar min säng och resten av grejerna tar inte så fruktansvärt stor plats om man packar ihop dem i lådor och skruvar isär dem, så det går att få in i mammas förråd (särskilt om de nu köper det där huset som de kikat på). Så då är det bara att säga upp lägenheten, alla abonnemang och sånt, och så är det klart! Typ iaf :P

Efter ett halvår ute i världen (exakt vart det blir vet jag inte, men jag är lite inne på Afrika, Sydostasien eller Indien, men vi får se vart de tror att jag skulle kunna göra någon nytta) så blir det nog Sndsvall för mig, om jag kommer in där. Jag har hört väldigt positiva saker om deras journalist-program (det kan ju inte vara helt dåligt när det fått pris för Sveriges bästa) och jag har dessutom hört att Sundsvall ska vara en väldigt trevlig stad, så det känns som ett bra alternativ. Visst kommer det kännas lite jobbigt att lämna Västerås, för jag trivs väldigt bra här, men jag känner också att om jag inte tar mig härifrån ganska snart så är risken väldigt stor att jag fastnar här för gott. Man skaffar ett jobb, flyttar ihop med någon, och helt plötsligt så har man gått och blivit 40-årig trebarnsmamma, bor i ett tråkigt radhus och har en ful jävla Volvo på garageuppfarten... Och det är inte riktigt jag. Nej, jag måste få komma ut och röra lite på mig, och då tror jag att Sundsvall är ett bra första steg i den riktningen. (Sen kommer jag säkert bo i ett fult radhus med tre ungar, en alldeles "lagom" man, en tjock hund och en ful Volvo när jag är 40 i alla fall, men vafan, så länge jag får leva lite och utbilda mig innan jag är där så kan jag nog leva med det också :P)

2 kommentarer:

Malou sa...

Har alltid funderat på att jobba som volontär, men blev tyvärr lite avskräckt när jag kontaktade SIDA och de gav mig ett rätt otrevligt nej tack. Kanske är Röda Korset trevligare.

Carin sa...

Malou: Hmm... SIDA hade jag totalt glömt bort :P Men om de är så otrevliga så skiter jag nog i dem ändå så... Jag hoppas verkligen på att jag ska lyckas få tag på något. Vill verkligen göra det här. Om RK är trevliga kan du ju höra av dig till dem du också :D