fredag, augusti 29, 2008

Adoption och annat

Sussex County, New Jersey
Torsdag 28 Augusti, 12.20 pm

Nu har jag haft ett långt, trevligt samtal med mamma och Olle, och jag har även hunnit se till att barnen fått lite mat i magen, så nu är det dags för mig att återkomma med ytterligare funderingar.

Något jag har funderat på väldigt länge är att adoptera. Jag har tänkt på det så länge jag kan minnas. Jag vill absolut ha egna barn någon gång, men jag känner också att det finns så många barn i världen som behöver någon som älskar dem och tar hand om dem, så varför skulle inte jag kunna göra något åt det och hjälpa till så mycket jag kan genom att ge något eller några av dem ett hem? Självklart är det inget jag funderar på att göra än på några år, inte innan jag har pluggat klart där hemma och har ett någorlunda stabilt liv med jobb och bra bostad, men jag känner mer och mer att det är något jag absolut vill göra.
Jag vill ju hjälpa så mycket jag kan, och vad bättre sätt att hjälpa än att ta in ett litet barn i sitt hem och ge henne eller honom ett bättre liv än hon/han hade haft annars? Man får så väldigt mycket tillbaka genom att göra det.

Jag vet att jag låter sentimental och lite blödig, men jag antar att det är sån jag är.

Nej, åter till verkligheten, vardagen och allt vad det innebär!
Tandborstning står närmast på schemat, och sedan är det skolarbete. Vi måste även börja med det stora projektet nere i källaren, nämligen att städa upp allt som ligger på golvet. Frank har gett oss i uppgift att fixa det under de närmaste veckorna, så vi ska vara där nere i runt en timme varje dag. Inte roligt, men det måste göras, och jag är glad att de inte förväntar sig att jag ska städa upp det själv, för det skulle ta en halv evighet och jag skulle förmodligen ligga på golvet och gråta och skaka i ren frustration efter några timmar…

Jag återkommer någon annan gång!

I like long walks, especially when they are taken by people who annoy me.
Noel Coward

2 kommentarer:

Henriette sa...

Jag vill också adoptera! Just nu känner jag egentligen inte något behov av att ha egna barn, men man vet ju inte hur det blir i framtiden. Men det är precis som du säger, det finns så många barn i världen som inte har några föräldrar. Och jag tror definitivt att jag skulle älska ett adoptivbarn precis lika mycket som om det vore mitt eget.

Malou sa...

Jag är längre ifrån att skaffa barn nu än innan jag började med au pairandet. Fast så har vi ju oväntat tillfredsställande fraser som "because I said so" som kanske skulle göra det värt allt :P

(Längtar till oktober :D)